Blog 1 uit de reeks over ons 10-jarig Jubileum
10 jaar EV-Solutions
In de afgelopen tien jaar heeft er een aanzienlijke transformatie plaatsgevonden in de wereld van elektrische voertuigen (EV). Alhoewel deze tien jaar echt voorbij zijn gevlogen en ik me ook kan herinneren als de dag van gister…
Wij vieren dit jaar alweer het 10-jarig bestaan van EV-Solutions. Daarom heb ik iets bedacht..Ik nodig jullie graag uit om gedurende de komende 10 maanden met mij mee te gaan op een reis door de geschiedenis van EV-Solutions. Waarbij ik ook zal stilstaan bij de ontwikkelingen die we jaar op jaar hebben doorgemaakt.
Lang geleden..
In de jaren vóór EV-Solutions werd ik al gegrepen door het elektrische rijden en op feestjes werd met scepsis en ongeloof geluisterd naar mijn vastberaden voorspelling dat we binnen afzienbare tijd elektrisch naar verschillende vakantieoorden zouden reizen. Destijds werd een elektrische auto nog gezien als een soort geavanceerde golfkar (iets waar je liever niet mee geassocieerd wilde worden! 😉
Was ik nu gek?
Het is begrijpelijk dat elektrisch rijden vóór 2014 met de nodige scepsis werd bekeken. Wie herinnert zich nog de eerste elektrische Think City, geïmporteerd naar Nederland door Elmonet, of de Tazzari Zero en de omgebouwde Volkswagen Golf ECE door Electric Cars Europe in Lochum, waar zelfs Ruud Lubbers destijds in heeft gereden? Deze auto’s waren behoorlijk ‘spartaans’ en alleen de visionaire pioniers durfden zich ermee te vertonen.
Precies 10 jaar geleden
Toen ik eind 2014 aan mijn avontuur met EV-Solutions begon, had ik zojuist mijn mooie Peugeot 508 SW HDI ingeleverd na een reorganisatie bij Imtech. Een bevriende lease-ondernemer bood me een samenwerking aan en regelde een elektrische leaseauto , een Renault Fluence! Het gezicht van mijn vrouw sprak boekdelen toen ik met deze auto thuiskwam. Onze zoon was net geboren, en we waren gewend aan onze ruime dieselauto, waar we bijna alles in konden vervoeren. Maar bij het openen van de kofferbak van de Fluence zag ze tot haar grote schrik dat meer dan de helft werd ingenomen door een groot, log accupakket, waar met moeite een kinderwagen naast paste.
Naast de beperkte ruimte was er ook de uitdaging van de actieradius. In de zomer haalde je met een volle accu een ‘mooie’ 140 kilometer, maar in de winter kon dit gereduceerd worden tot soms slechts 75 kilometer. Dit is bijna onvoorstelbaar tegenwoordig. Voor de technisch onderlegden onder ons was er nog een ander nadeel: deze auto kon alleen op één fase worden opgeladen, wat betekende dat je minstens 6 uur nodig had om de accu volledig op te laden.
Eén keer reed ik in de zomer met de Fluence naar een symposium van Drachten naar Lelystad. De accu was leeg bij aankomst in Lelystad, en op de laatste kilometers reed ik in de slipstream van een vrachtwagen. Gelukkig kon ik laden bij het mobiele laadplein, waar Alfen destijds mee pronkte op symposia. Na 3-4 uur was de accu slechts voor 70% opgeladen, en moest ik nog terug naar Drachten, een reis van ongeveer 110 echte kilometers. Dit resulteerde in Beetsterzwaag al in een dashboard vol streepjes, en ik haalde mijn oprit in Drachten net aan met een lege accu.
Kortom, in die periode was ‘range anxiety’ een reëel probleem, maar anno 2024 met Fastned snellaadstations om de hoek is dit verleden tijd. Als pionier van het eerste uur neem ik de verhalen die je nog weleens hoort over elektrisch rijden vaak met een korreltje zout. De afgelopen 10 jaar zijn er enorme stappen vooruit gezet, en het angstzweet over de actieradius behoort écht tot het verleden.
Ik, Tsjeard Mast, Managing Director en Founder van EV-Solutions, schrijf ter ere van het 10-jarig bestaan van ons bedrijf de komende 10 maanden elke maand tot november een column, waarin ik je meeneem van de beginjaren tot nu en alle ontwikkelingen daar tussen.
Lees hier ons verhaal