Blog 2: De Kracht van Samenwerking: Een Persoonlijke Terugblik – De bank van wederdienst

EV-Solutions bestaat 10 jaar - kantoor vroeger

10 jaar EV-Solutions

In de vroege dagen van mijn ondernemersreis, nadat ik mijn tijd bij Imtech had afgesloten en dat verruilde voor mijn eigen ‘EV avontuur’ stond ik voor de keuze waar dit EV avontuur voort te zetten.  Ik had ondertussen elektrischeautokopen.nl omgedoopt tot EV-Solutions, en kwam in  contact met Jan Willem Sietsma van Technaut. Hij was op dat moment op zoek naar een Salesmanager voor zijn eigen bedrijf. Hoewel het eerste gesprek met Jan Willem veelbelovend was, voelde ik diep van binnen de drang om mijn eigen weg te gaan. Uiteindelijk besloten we elkaar te versterken via een concept dat we ‘de bank van wederdienst’ noemden.

Een Solide Start met ‘De Bank van Wederdienst

Het idee was eenvoudig maar krachtig: Jan Willem bood me de mogelijkheid om gebruik te maken van zijn leegstaande kantoorruimte gedurende de eerste zes maanden van mijn onderneming, waardoor ik een solide start kon maken met EV-Solutions. Zo stond ik samen met mijn vader, in de kenmerkende appeltjesgroene kleur van ons toenmalige logo, het kantoor te schilderen. Vanaf november 2014 was dit mijn uitvalsbasis, en het voelde als een enorm waardevolle periode van zelfontwikkeling en groei. We hebben daar zoveel lol gehad en bovendien gaf het mij in de fase een goed gevoel om toch nog de structuur van elke ochtend ‘naar je kantoor te kunnen gaan’ in mijn systeem te houden.

Flexibiliteit en Innovatie: Lopifit

In de beginfase van EV-Solutions liep de handel in laadstations nog niet zo storm. Hier en daar mocht ik eens een laadstation leveren bij een DGA die zich een Tesla Model S kon veroorloven of eens een laadpuntje bij mensen thuis. Maar zoals dat gaat in het ondernemerschap moet je flexibel zijn en andere verdienmodellen onderzoeken. Een van deze ideeën was de Lopifit, een innovatief concept dat Jan Willem meteen omarmde. Enthousiast als hij was kocht hij direct een exemplaar en zo waren we op een kantoordag op de lopende band van de Lopifit testrondjes aan het maken rond het pand. Hoewel dit niet het gewenste succes bracht, leerden we waardevolle lessen over onze potentiële klanten en de markt die we wilden bedienen.

Fundamenten van Succes

Ondanks de uitdagingen van de beginfase, zie je nog steeds enkele essentiële elementen terug die onze bedrijfscultuur vormgeven tot op de dag van vandaag. Een gezellige kantine waar we samen lunchen en duidelijke huisregels die onze beloften aan klanten weerspiegelen, zijn slechts enkele voorbeelden van hoe we onze waarden hebben verankerd in de structuur van EV-Solutions.

Een Onvergetelijke Samenwerking

Na enkele jaren van groei en ontwikkeling hebben we uiteindelijk afscheid genomen van het kantoor aan de Gaffel, toen Jan Willem zijn bedrijf aan IJssel Technologie verkocht. Maar de herinneringen aan die tijd, de waardevolle samenwerking en het gevoel van echte samenwerking gebaseerd op “de bank van wederdienst” zullen altijd een belangrijk deel van onze geschiedenis blijven.

Dankbaarheid en Toekomst

Terugkijkend op deze periode besef ik hoeveel ik heb geleerd en ben gegroeid, niet alleen als individu maar ook als bedrijf. Ik heb inmiddels een fantastisch team om me heen staan en wij samen zijn EV-Solutions. Het principe van ‘de bank van wederdienst’ heeft mij enorm geholpen om te gedijen in de uitdagende beginfase en heeft de basis gelegd voor het succes van EV-Solutions zoals we dat vandaag kennen. Daar ben ik dankbaar voor!

 

Ik, Tsjeard Mast, Managing Director en Founder van EV-Solutions, schrijf ter ere van het 10-jarig bestaan van ons bedrijf de komende 10 maanden elke maand tot november een column, waarin ik je meeneem van de beginjaren tot nu en alle ontwikkelingen daar tussen.

Lees hier ons verhaal