Blog 4: Samenwerkingen en marktontwikkelingen door de jaren heen
In deze vierde blog kijk ik terug op de verschillende samenwerkingen die er door de jaren heen zijn geweest, in combinatie met de marktontwikkelingen. Ook geef ik een korte analyse van de huidige marktontwikkelingen en mijn prognose en advies voor de de komende jaren.
Zoals beschreven in eerdere blogs begon de EV-markt vanaf 2016 langzaam maar zeker te groeien, en in die tijd werden PHEV-modellen (plug-in hybrides) goed verkocht, vanwege de gunstige fiscale bijtellingstarieven.
In dat jaar begon ik samen te werken met leasebedrijf Vision Carlease, dat groei wilde realiseren met haar leasevloot in het duurzame marktsegment.
Deze samenwerking was van korte duur omdat het lastig bleek om in het noorden echt een voet aan de grond te krijgen tussen de al bestaande sterke leasebedrijven, en omdat de focus ontbrak, waardoor ik mijn aandacht te veel moest verdelen tussen het aanbieden van leasecontracten en laadpleinen.
Op dat moment was er nog niet veel keuze op het gebied van volledig elektrische auto’s, of ze waren nog erg duur, zoals de Tesla Model S. Je kunt je dus wellicht voorstellen dat toen in 2017 de fiscale bijtelling voor plug-in hybride auto’s weer naar 22% ging, de markt voor laadstations een behoorlijke tik kreeg.
Voor EV-Solutions was 2017 door de sterk veranderde marktomstandigheden voor de (PH)EV en na het beëindigen van de samenwerking met Vision Carlease een uitdagend jaar, en was ik genoodzaakt om naast mijn start-up nog een baan te nemen. Na het lease-avontuur besloot ik me verder te specialiseren in laadinfrastructuur en de bijbehorende techniek en hier de volle focus op aan te brengen.
De baan die hier goed bij aansloot vond ik bij AP in Kolham, een producent van besturingspanelen en vermogensverdelers. Met name de propositie van de vermogensverdeler was complementair aan de activiteiten van EV-Solutions, dus sloten we een deal om als strategische partners in de markt te opereren.
Vanaf 2018 zag je een stijgende lijn in het aanbod en het marktaandeel van volledig elektrische auto’s ontstaan, en kwamen er naast Tesla ook meer betaalbare alternatieven zoals de nieuwe Nissan Leaf, de Hyundai Kona en de Opel Ampera, enzovoort. Vanaf dat moment kreeg de EV-markt weer een boost, en begon ook de vraag uit de zakelijke markt naar laadpleinen in combinatie met vermogensverdelers toe te nemen.
Vanaf eind 2021 zijn we gaan samenwerken met een nieuwe aandeelhouder, wat eind 2022 resulteerde in een officiële samenwerking met Emil Frey als nieuwe medeaandeelhouder. Hierdoor kunnen we op dit moment onze groei verder gestalte geven.
Actuele marktontwikkelingen
Het zal je niet ontgaan zijn via de media dat de verkoop van elektrische auto’s, mede vanwege de hoge aanschafprijzen, nog steeds niet mainstream is. Graag wil ik hier mijn visie op geven. Feit is dat het afgelopen kwartaal voor het eerst meer nieuwe elektrische auto’s zijn verkocht dan auto’s met een benzinemotor, respectievelijk 35,2% elektrisch versus 21,5% met een benzinemotor.
Op dit moment zijn de brandstofprijzen vanwege geopolitieke spanningen in Oekraïne en het Midden-Oosten behoorlijk gestegen. Voor Euro 95 betaal je op 21-4-2024 gemiddeld € 2,27 en voor Diesel € 1,97.
Ondanks de berichtgeving in de media loont het zeker om de komende jaren een elektrische auto te overwegen.
Mijn visie en advies voor de komende jaren
- In de voorjaarsnota is opgenomen dat de tariefkorting op de motorrijtuigenbelasting pas na 2030 komt te vervallen, dus niet al vanaf 1 januari 2026!
- Dit betekent dat je in 2024 en in 2025 nog geen wegenbelasting betaalt voor een volledig elektrische auto.
- In 2026 is de tariefkorting op de motorrijtuigenbelasting 40%, tussen 2027 en 2029 respectievelijk 30% en 25% in 2030.
- De prijzen voor elektrische occasions zullen de komende jaren alleen maar dalen als gevolg van het grote aantal ex-leaseauto’s dat op de markt komt.
- Door de geopolitieke spanningen zal de brandstofprijs alleen nog maar meer stijgen in de komende jaren.
- Overweeg thuis om juist op dit moment te investeren in zonnepanelen. De prijs van zonnepanelen is historisch laag, dus de terugverdientijd is korter.
- In combinatie met zelf opgewekte zonne-energie en een dynamisch energiecontract kun je spotgoedkoop je elektrische auto opladen in vergelijking met een conventionele auto.
Laat je door ons adviseren en overtuigen over de gunstige businesscase en ervaar hoe leuk en goedkoop rijden op zonne-energie is!
En zeg nou zelf: Een volle ‘groene tank’ voor € 30,00 in plaats van € 100,00 aan de fossiele pomp klinkt toch veel aantrekkelijker?
Bel me gerust voor advies of om eens te sparren over elektrisch rijden en/of het opladen.
Tsjeard Mast