Blog 5: EV-Believer van het eerste uur: Elektrificatie van zwaarder wegtransport

Death valley – USA 2009
Death valley – USA 2009

Al in 2008 gedreven door elektrificatie

In 2008 was ik al bezeten van het idee om alle voertuigen te elektrificeren en de uitdagingen die daarbij kwamen kijken. Tijdens onze rondreis door Californië, waarin we onder andere met een benzine slurpende V8 door Death Valley en Yosemite National Park reden, besefte ik dat zulke auto’s snel tot het verleden zouden behoren.

Waterstof versus elektrisch

Veel mensen vonden destijds mijn idee om alle voertuigen te elektrificeren absurd. Ze dachten dat de auto-industrie snel zou overschakelen naar waterstofauto’s, omdat het tanken van waterstof makkelijker leek dan het opladen van elektrische auto’s. Maar in 2024 zien we dat veel autofabrikanten volledig inzetten op elektrisch rijden. Merken als Toyota, Mercedes-Benz en BMW hebben hun waterstofauto’s opgegeven of geloven er nauwelijks meer in. De infrastructuur voor waterstof tanken blijft ver achter bij die van elektrische laadstations. Zo heeft Denemarken onlangs besloten alle bestaande waterstofstations te sluiten en in Nederland zijn er momenteel (mei 2024) slechts 14 waterstofstations.

Voor een kilogram waterstof betaal je momenteel ongeveer € 20,00 inclusief BTW. Met een personenwagen kun je hiermee ongeveer 100 km rijden. Het productieproces van waterstof is minder efficiënt dan direct elektrisch rijden. Het rendement van waterstof is ongeveer 30%, terwijl elektrische aandrijvingen een efficiëntie van 90-95% halen. Dit komt doordat elektriciteit nodig is om waterstof te maken, die vervolgens weer in elektriciteit wordt omgezet. Direct elektrisch rijden is dus twee keer zo efficiënt.

De toekomst van zwaarder transport en elektrisch rijden 

Hoewel ik denk dat er weinig twijfel bestaat over de toekomst van elektrisch rijden voor personenwagens, zullen veel mensen hun wenkbrauwen fronsen bij de gedachte dat over 10 tot 15 jaar het merendeel van de zware dieseltrucks en bestelauto’s elektrisch zullen zijn. Eind 2024 en begin 2025 komen verschillende nieuwe e-Trucks op de markt, zoals de nieuwe generatie DAF, Scania en MAN, met een actieradius van ongeveer 400 km. Mercedes-Benz introduceert in 2025 de eActros 600 met een actieradius van 500 km en de Tesla Semi kan met een volle accu maar liefst 643 km rijden. Je ziet dus dat de gemiddelde actieradius ook voor e-trucks al aan het oplopen is. Het verbruik van een elektrische vrachtwagen ligt tussen de 80 en 175 kWh per 100 km, wat overeenkomt met 20 tot 40 liter diesel per 100 km.

De mogelijkheden van elektrificatie verkennen? 

Ben je een transportbedrijf en wil je meer weten over de mogelijkheden van elektrificatie? Bel me gerust, dan kom ik graag langs om de volledige businesscase met je door te nemen. We kunnen alle aspecten bespreken: DC-laadinfrastructuur, benodigde capaciteit, accuopslag, zonne-energie en hoe dit zich verhoudt tot conventionele methoden. De businesscase zal je verrassen en daarnaast maak je een positieve impact op het milieu en je bedrijfsimago! 

Heb ik je interesse gewekt? Neem dan gerust eens contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek en een kop koffie.

Tsjeard Mast 
tsjeard@ev-solutions.nl 
Mobiel: 06-28621557